Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Followers

December 27, 2010

Prosedur Isi Borang Nak nikah!!!

 Mcm2 tempat aQ search cara nak isi n submit borang nikah..maklum la aQ first yg nak kahwin..Sume kat bwh nie aQ daptkan kat Mesra.net foRum..thankz byk2! (Xla kusut sgt dlm kepala Otak nie)


Permohonan Kebenaran Kahwin


Lelaki

Tunang aku orang Johor tapi dia kerja dan bermastautin kat KL. So, dia ada option untuk ambil borang kat Pejabat Agama Johor dan ikut prosedur Johor ATAU ambil borang kat JAWI dan ikut prosedur KL.



Untuk memudahkan urusan, dia ambil borang kat JAWI. Tak payah pergi JAWI pun takpe. Borang boleh download dari website JAWI. Lepas dia isi borang kebenaran nikah. dia perlu dapatkan pengesahan mastautin dari Ketua Kampung/Penghulu/Imam masjid kat tempat tinggal dia. Then dia kena hantar borang tu kat JAWI bersama-sama dengan dokumen berikut:



1. Sijil Kursus Kahwin

2. Surat Akuan Bujang (dari Pesuruhjaya Sumpah @ majikan @ Ketua Kampung yang beragama Islam)

3. Salinan IC pemohon dan pasangan

4. Borang mastautin

5. Keputusan Test HIV



KL tak perlu bawa saksi borang, sama macam N. Sembilan, Melaka, Kelantan, Pahang dan Sarawak. Selain dari negeri² tersebut, kena bawak 2 orang saksi masa hantar borang. Make sure bawak sekali salinan IC saksi² tersebut.



Masa hantar borang, kena bayar RM5. Lepas tu lebih kurang sejam, JAWI bagi Surat Kebenaran Nikah untuk diserahkan kepada pihak perempuan.



Perempuan

Aku asal Sabak Bernam dan nak nikah kat Sabak Bernam. So, aku ambil borang JAIS. Ambil kat Pejabat Agama pun boleh, nak download dari website JAIS pun boleh. Aku download je.



Kat Selangor ada 2 borang yang kena isi, borang 2C dan 2D. Dah siap isi borang, aku kena hantar borang² tu ke rumah Imam Jurunikah qariah kampung aku. Kalau nak tau sapa Imam Jurunikah, kena la call Pejabat Agama Daerah. Sebab lain qariah, lain Imam Jurunikahnya. Aku bawak sekali segala dokumen yang perlu:



1. Sijil Kursus Kahwin

2. Surat Akuan Bujang (dari Pesuruhjaya Sumpah @ majikan @ Ketua Kampung yang beragama Islam)

3. Salinan IC pemohon dan wali

4. Surat Kebenaran Nikah Lelaki

5. Keputusan Test HIV

6. Salinan IC 2 orang saksi (Selangor perlu bawak saksi)

7. Sijil Nikah IbuBapa - actually aku tak payah bawak sebab aku anak ke-4. Yang wajib bawak sijil nikah cuma untuk anak sulung je. Tapi kalau kat KL(JAWI), semua pemohon perempuan tak kira anak ke berapa memang wajib.





Aku, wali (bapak aku) dan 2 orang saksi kena sign borang depan Imam Jurunikah. Oleh sebab bapak aku nak Imam tu yang nikahkan, so bapak aku berwakalah (buat penyerahan) terus.



Dah dapat pengesahan dan kebenaran dari Imam, aku kena hantar borang yang dah di cop tu ke pejabat agama daerah. Kat sana aku kena bayar RM5 untuk proses. Then tunggu dalam sejam, dapatla surat kebenaran nikah untuk diserahkan kepada Imam Jurunikah. Settle!



* Surat Kebenaran Kahwin valid selama: KL - 3 bulan, Selangor - 3 bulan, N. Sembilan - 3 bulan, Kelantan - 3 bulan, Melaka - 3 bulan, Pahang - 1 bulan, Johor - 3 bulan, P.Pinang - 3 bulan, Perak - 3 bulan, Terengganu - 3 bulan, Perlis - 3 bulan, Kedah - 1 bulan, Sabah - 1 bulan, Sarawak - 1 bulan, Brunei - 1 bulan.

(Contoh: Kalau tarikh akad nikah 01/12/2009, orang KL boleh mula hantar borang kebenaran nikah mulai 01/09/2009. Tapi kalau orang Kedah, dia hanya boleh mula hantar borang pada 02/11/2009. Tak boleh hantar awal dari tempoh yang ditetapkan. Incase kalau postpone tarikh nikah pun, kalau lebih dari tempoh yang ditetapkan, pemohon kena isi borang semula.)

No comments:

December 27, 2010

Prosedur Isi Borang Nak nikah!!!

 Mcm2 tempat aQ search cara nak isi n submit borang nikah..maklum la aQ first yg nak kahwin..Sume kat bwh nie aQ daptkan kat Mesra.net foRum..thankz byk2! (Xla kusut sgt dlm kepala Otak nie)


Permohonan Kebenaran Kahwin


Lelaki

Tunang aku orang Johor tapi dia kerja dan bermastautin kat KL. So, dia ada option untuk ambil borang kat Pejabat Agama Johor dan ikut prosedur Johor ATAU ambil borang kat JAWI dan ikut prosedur KL.



Untuk memudahkan urusan, dia ambil borang kat JAWI. Tak payah pergi JAWI pun takpe. Borang boleh download dari website JAWI. Lepas dia isi borang kebenaran nikah. dia perlu dapatkan pengesahan mastautin dari Ketua Kampung/Penghulu/Imam masjid kat tempat tinggal dia. Then dia kena hantar borang tu kat JAWI bersama-sama dengan dokumen berikut:



1. Sijil Kursus Kahwin

2. Surat Akuan Bujang (dari Pesuruhjaya Sumpah @ majikan @ Ketua Kampung yang beragama Islam)

3. Salinan IC pemohon dan pasangan

4. Borang mastautin

5. Keputusan Test HIV



KL tak perlu bawa saksi borang, sama macam N. Sembilan, Melaka, Kelantan, Pahang dan Sarawak. Selain dari negeri² tersebut, kena bawak 2 orang saksi masa hantar borang. Make sure bawak sekali salinan IC saksi² tersebut.



Masa hantar borang, kena bayar RM5. Lepas tu lebih kurang sejam, JAWI bagi Surat Kebenaran Nikah untuk diserahkan kepada pihak perempuan.



Perempuan

Aku asal Sabak Bernam dan nak nikah kat Sabak Bernam. So, aku ambil borang JAIS. Ambil kat Pejabat Agama pun boleh, nak download dari website JAIS pun boleh. Aku download je.



Kat Selangor ada 2 borang yang kena isi, borang 2C dan 2D. Dah siap isi borang, aku kena hantar borang² tu ke rumah Imam Jurunikah qariah kampung aku. Kalau nak tau sapa Imam Jurunikah, kena la call Pejabat Agama Daerah. Sebab lain qariah, lain Imam Jurunikahnya. Aku bawak sekali segala dokumen yang perlu:



1. Sijil Kursus Kahwin

2. Surat Akuan Bujang (dari Pesuruhjaya Sumpah @ majikan @ Ketua Kampung yang beragama Islam)

3. Salinan IC pemohon dan wali

4. Surat Kebenaran Nikah Lelaki

5. Keputusan Test HIV

6. Salinan IC 2 orang saksi (Selangor perlu bawak saksi)

7. Sijil Nikah IbuBapa - actually aku tak payah bawak sebab aku anak ke-4. Yang wajib bawak sijil nikah cuma untuk anak sulung je. Tapi kalau kat KL(JAWI), semua pemohon perempuan tak kira anak ke berapa memang wajib.





Aku, wali (bapak aku) dan 2 orang saksi kena sign borang depan Imam Jurunikah. Oleh sebab bapak aku nak Imam tu yang nikahkan, so bapak aku berwakalah (buat penyerahan) terus.



Dah dapat pengesahan dan kebenaran dari Imam, aku kena hantar borang yang dah di cop tu ke pejabat agama daerah. Kat sana aku kena bayar RM5 untuk proses. Then tunggu dalam sejam, dapatla surat kebenaran nikah untuk diserahkan kepada Imam Jurunikah. Settle!



* Surat Kebenaran Kahwin valid selama: KL - 3 bulan, Selangor - 3 bulan, N. Sembilan - 3 bulan, Kelantan - 3 bulan, Melaka - 3 bulan, Pahang - 1 bulan, Johor - 3 bulan, P.Pinang - 3 bulan, Perak - 3 bulan, Terengganu - 3 bulan, Perlis - 3 bulan, Kedah - 1 bulan, Sabah - 1 bulan, Sarawak - 1 bulan, Brunei - 1 bulan.

(Contoh: Kalau tarikh akad nikah 01/12/2009, orang KL boleh mula hantar borang kebenaran nikah mulai 01/09/2009. Tapi kalau orang Kedah, dia hanya boleh mula hantar borang pada 02/11/2009. Tak boleh hantar awal dari tempoh yang ditetapkan. Incase kalau postpone tarikh nikah pun, kalau lebih dari tempoh yang ditetapkan, pemohon kena isi borang semula.)

No comments:

Manje-manje

Manje-manje

~KesayanGan~

~KesayanGan~

Total Pageviews